Τα φρούτα

Τα φρούτα - συνταγές μαγειρικής & ζαχαροπλαστικής

Τα φρούτα είναι καρποί οπωροφόρων δέντρων που περιέχουν βιταμίνες σε μεγάλες ποσότητες και σάκχαρα και επιδρούν ευνοϊκά στη λειτουργία του οργανισμού.

Οι καρποί των φρούτων τρώγονται χωρίς να χρειάζεται να κατεργαστούν ή να ψηθούν [οπωρες]. Σχετικά διακρίνουμε τις οπώρες σε α]υπόξινες, σακχαρούχες και αρωματικές [καρποί εσπεριδοειδών, αχλάδια , μήλα, κ.λ.π.] και β] σε γλυκές σακχαρώδεις και καθόλου ξινές [σύκα, μπανάνες, κ.λ.π.] .

Αχλάδια
Υπάρχει πληθώρα ποικιλιών [ράτσες] που ωριμάζουν από τον Ιούνιο [Μπέλλα ντι τζούνο] ως αργά το φθινόπωρο. Υπάρχουν και διάφορες ράτσες για κομπόστες [ουίλιαμς , κόσια, στάντα κ.λ.π.] και για χυμούς [μοσχάτο, κόσια, κοντούλα , κ.λ.π.] Περιέχουν αρκετά θεοφωσφορικά άλατα και βιταμίνες γι΄ αυτό συνιστώνται ιδιαίτερα για τα παιδιά. Τρώγονται με μέτρο και από τους διαβητικούς. Στομαχικοί , ηπατικοί κ.λ.π. πρέπει να τα ξεφλουδίζουν ή να τα προτιμούν σε κομπόστες και μαρμελάδες. Θεωρούνται διουρητικά και μάλιστα οι φλούδες τους. Από τις φλούδες των μεγάλων αχλαδιών γίνεται και τσάι που ονομάζεται αφέψημα.

Βερύκοκα
Τα βερύκοκκα είναι φρούτα αρωματικά, δροσιστικά και γλυκά. Όταν μαζευτούν πριν ωριμάσουν , εκτός ότι είναι λιγότερο γευστικά, είναι και πιο δυσκολοχώνευτα. Μπορούν επίσης να διατηρηθούν αποξηραμένα σε κονσέρβες. Είναι φρούτα με περίσσια άλατα και ζάχαρα. Τα ζάχαρα πρέπει να τα αποφεύγουν οι διαβητικοί ενώ οι στομαχικοί , τα νήπια και οι υπερήλικες πρέπει να τα κάνουν κομπόστες αν δεν μπορούν να τα έχουν τελείως ώριμα. Τα βερύκοκκα σε κομπόστα θεωρούνται εξαιρετικά τονωτικά.

Βύσσινα
Έχουν περισσότερα λευκώματα από πολλά φρούτα και λιγότερα ζάχαρα. Είναι φρούτα που διατηρούν περισσότερα οξέα, ακόμη και στην ωρίμανση τους. Τα βύσσινα διατηρούνται αποξηραμένα. Είναι ενισχυτικά για τους ανεμικούς και έχουν θεραπευτικές ιδιότητες σε νεφροπάθειες και αρθρίτιδες. Ακόμη λέγεται πως ωφελούνται ασθματικούς ενώ για τους ηπατικούς συνιστάται σε κομπόστες ή βυσσινάδες.

Πορτοκάλια
Τα πορτοκάλια είναι από τα πιο χυμώδη και αρωματικά φρούτα. Πλούσια σε ιχνοστοιχεία και άλατα ασβεστίου φωσφόρου , χλωρίου καθώς και σε οξέα και βιταμίνες ιδιαίτερα C . Είναι επίσης αντιαναιμικό και υπατικό που αποτοξινώνουν γενικότερα τον οργανισμό. Είναι ενδεδειγμένα για τους καρδιοπαθείς , αρτηριοσκληρωτικούς , ηπατικούς καθώς και για την θεραπεία του σκορβούτου, της ψαμμολιθίωσης, ουρικής, αρθρίτιδας κ.λ.π. Λόγω της μεγάλης περιεκτικότητας του σε ασβέστιο και βιταμίνες δίνεται στα νήπια της βρεφικής ηλικίας σαν φυσικός χυμός.

Μπανάνες
Οι μπανάνες είναι ίσως το θρεπτικότερο φρούτο γιατί περιέχει υψηλό ποσοστό από όλες τις ομάδες τροφικών υλικών και ιδιαίτερα ζάχαρα , άμυλο , άλατα καλίου , νατρίου , μαγνησίου, χλωρίου , φωσφόρου κ.λ.π. και βιταμίνες . Οι μπανάνες δεν συνιστώνται για όσους έχουν τάση στην παχυσαρκία. Συνιστώνται όμως σε ιδιαίτερη αναπτυσσόμενη οργανισμούς, σε αρρώστους και στους στομαχικούς επειδή ρυθμίζουν την εντερική λειτουργία.

Δαμάσκηνα
Τα δαμάσκηνα έχουν περισσότερα ζάχαρα από πολλά άλλα φρούτα, άλατα κυρίως ασβεστοφωσφορικά και νατριούχα και βιταμίνες. Υπάρχουν πολλές ποικιλίες , σφαιρικά ή ελλειψοειδή , από πρασινοκίτρινα μεχρι βελούδινο μαύρο ή γλαυκό χρώμα , συμπυρήνες ή εκπυρήνες. Τα δαμάσκηνα θεωρούνται ιδιαίτερα ευστόμαχη και υγιεινή τροφή που ρυθμίζει την εντερική λειτουργία. Συνιστώνται σε νεφρικές παθήσεις , αιμμορροίδες , καρδιοπάθειες , αρτιοσκλήρωση, ρευματοαρθρίτιδες κ.λπ. Ενώ για τα πολλά ζάχαρα τους πρέπει να τα αποφεύγουν οι διαβητικοί.

Κεράσια
Τα κεράσια σε σχέση με άλλα φρούτα έχουν μεγαλύτερο ποσοστό σε λιπαρά, ζάχαρα , άλατα κυρίως φωσφοροκαλιούχα και βιταμίνες. Είναι φρούτα δροσιστικά με ευχάριστη γεύση, γλυκά, αρωματικά και ευκολοχώνευτα. Όπως και πολλά άλλα φρούτα τα κεράσια είναι πηρυνόκαρπα. Μπορούν να αποξηραίνονται και να κονσερβάρονται. Τα κεράσια θεωρούνται κατάλληλα φρούτα για τη δυσκοιλιότητα. Οι Γάλλοι λένε πως είναι το καλύτερο φρούτο της γης που καθαρίζει το στομάχι, ανανεώνει το αίμα και η ψίχα του κουκουτσιού απαλλάσσει τα νεφρά από την πέτρα.

Μήλα
Τα μήλα είναι πλούσια σε ξινά, άλατα , κυτταρίνες , πηκτίνες και βιταμίνες. Σαν νωπά φρούτα είναι πολύ τονωτικά για τον οργανισμό. Τρωγόμενα ωμά τριμμένα στον τρίφτη είναι ιδιαίτερα αντιδιαρροϊκά ακόμη και για τα νήπια , γίνονται αντίθετα καθαρτικά και συνιστώνται κατά της δυσκοιλιότητας βρασμένα και πολτοποιημένα. Είναι ακόμη αντιφλογωτικά τόσο σαν κατάπλυσμα όσο και σαν ρόφημα. Το αφέψημα [ζουμί βρασμένο] των μήλων είναι επίσης ξεδιψαστικό και θεραπευτικό σε νεφροκυστεπάθειες , λιθιάσεις κ.λπ.

Μανταρίνια
Τα μανταρίνια είναι πλουσιότερα από όλα σχεδόν τα φρούτα σε άλατα ασβεστίου και μαγνησίου και έχουν ζάχαρη σχεδόν σαν τα πορτοκάλια. Σαν νωπό φρούτο τα μανταρίνια μπορούν να τρώγονται από τους διαβητικούς . Ωφελούν επίσης σε χρόνιες παθήσεις νεφρών , συκωτιού καθώς και αρθρίτιδες , δυσπεψίες κ.λ.π.

Ροδάκινα
Τα ροδάκινα είναι νοστιμότατα αρωματικά φρούτα, έχουν δροσιστικό χυμό και είναι ευκολοχώνευτα. Περιέχουν αρκετά ζάχαρα, άλατα κυρίως φωσφορικά, ιχνοστοιχεία και βιταμίνες. Τα ροδάκινα όταν είναι εντελώς ώριμα τρώγονται και από αρρώστους με απλές στομαχικές διαταραχές. Επίσης θεωρούνται ωφέλιμα σε ασθένειες του αναπνευστικού [βρογχίτιδα, άσθμα, φυματίωση, κ.λπ.] καθώς και σε διανοητικά εργαζόμενους. Συνιστώνται ακόμη αρθροπάθειες , δυσκοιλιότητες, παθήσεις του συκωτιού κ.λ.π.

Φράουλες
Οι φράουλες είναι ένα αρωματικό και δροσιστικό φρούτο. Είναι φτωχότερες σε ζάχαρα αλλά πλουσιώτερες σε ανόργανα άλατα, ιδίως ασβεστίου και φωσφόρου, σε ξινά και σε βιταμίνες ιδιαίτερα C , Κ και καρωτίνη. Οι φράουλες έχουν διουρητικές και καθαρτικές ιδιότητες. Χάρη στο ιτεϋλικό οξύ τους ωφελούν σε αρθρορευματοπάθειες , ποδάγρες, νεφροπάθειες και λιθιάσεις. Συνιστώνται επίσης στους ασθενικούς και αναιμικούς οργανισμούς.

Κατηγορίες Άρθρων: 

Σχετικά άρθρα

loading...